flying kite

Det jag är mest konsekvent i, är att jag sällan är konsekvent.

Fylld franska.

Kategori: Äta bör man

Okej, jag tänker härmed leverera mitt första recept.
Det är hur enkelt som helst, alldeles lagom att käka på kvällen.
Typ till en film när det regnar, som vi gjorde igår.
Man skulle kunna säga att det är en upphottad version av varma mackor.
 
 
Du behöver:
  • 2 dl majonäs
  • 2 msk chilisås
  • typ ½ purjolök (jag använde rödlök för det fanns hemma, men jag tror att purjo blir ännu godare)
  • ca 200 g rökt strimlad el. tärnad skinka
  • 1 liten burk ananas (tror det är 4 skivor)
  • ca 6 st körsbärstomater
  • salt & peppar
  • 1 formfranska
  • 2 dl ost (eller mer om man gillar det, som jag)

 

Gör såhär:

Sätt ugnen på 225 grader.
Blanda majonäs, chilisås och lite av ananasspadet. Strimla purjo och skinka och rör ner. Skär slutligen ananas och tomat i bitar och vänd ner. Smaka av med salt och peppar.
Skär formfranskan i ganska grova skivor, men inte ända ner, utan lämna botten odelad. Lägg den i en ugnssäker form. Fyll sedan med skinkblandningen mellan skivorna. Toppa med ost. Jag slängde på lite färsk oregano för det fanns hemma.
Sen är det bara att slänga in det i ugnen i ca 10 minuter och därefter smaska på!

God speed!

 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: