flying kite

Det jag är mest konsekvent i, är att jag sällan är konsekvent.

"I'm having a friend for dinner"

Kategori: Och så går en dag och kommer aldrig åter

"Det finns många skäl till att inte döda en människa,
men egentligen inget till att inte äta människokött."
 
Jag vet inte om Freud verkligen sa det, men i miniserien "Prinsessan Marie och Freud" som jag slötittar lite på nu på AXESS gjorde han det.
Den handlar om den psykoanalytiska rörelsen under första hälften av 1900-talet. Det är i och för sig oväsentligt i förhållande till citatet.
 
Jag tycker bara att det är intressant.
För jag kan egentligen inte komma på något skäl som är hållbart hela vägen till att inte äta människokött.
Det är ju såklart etik och moral som sätter stopp för det.
Rent biologiskt sett borde det inte vara så konstigt.
 
Jag är inte lockad av tanken på något sätt,
faktum är att det vänder sig lite i magen när jag tänker på det
(jag äcklas en smula av att tänka på att kroppen består av kött, senor, blod och muskler och sånt),
men det är en intressant frågeställning.
Något att bryta isen med på en middag om inte annat.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: