flying kite

Det jag är mest konsekvent i, är att jag sällan är konsekvent.

Gott.

Kategori: Äta bör man

Idag gjorde jag en tomatsallad som var så jäkla god och alldeles lagom till lunch.
Tyvärr så var jag så hungrig att jag inte hann ta kort innan jag slukade den, men jag lånar en bild från bloggen som inspirerade mig istället. (www.baraenkakatill.blogspot.se)
Jag är en jäkel på att höfta, så receptet är liksom på ett ungefär sådär.
 
Du behöver:
Typ en ask plommontomater (jag tog små, på bilden ser det ut som större)
Timjan (jag tog torkad, men färsk är alltid godast)
Basilika (den här ska absolut vara färsk)
2 vitlöksklyftor
Olivolja
Salt och svartpeppar
Fransbröd
Nån god ost
Solrosfrön eller pinjenötter
 
Dressing:
Olivolja
Balsamvinäger
En nypa socker
Salt
 
Gör såhär:
Sätt ugnen på 100 grader. Halvera tomaterna och lägg dem i en ugnssäker form. Hacka vitlöksklyftorna smått och sprid ut dem över tomaterna. Strö över lite timjan, salt och peppar, sen slutligen olivolja. Blanda runt. Sätt in i mitten av ugnen i en sisådär 50-60 minuter.
Under tiden kan du rosta solrosfröna lite lätt i en torr stekpanna. Tänk på att inte låta dem brännas vid. Pannan ska vara jättevarm, men hela tiden i rörelse. Lägg sedan fröna åt sidan. Skär fransbrödet i bitar och olja pannan, stek dem till önskad färg (här kan jag faktiskt tänka mig att man helt enkelt kan rosta brödet och sen skära i bitar, men jag tog den svåra vägen). Lägg dem sedan tillsammans med solrosfröna.
Blanda olja (typ en halv dl), balsamvinärger (2-3 msk), socker och lite salt och rör om. Blanda sedan i oljan och vätska som blir av tomaterna i ugnen.
Låt tomaterna svalna lite efter de har kommit ut i ugnen. Blanda ihop allting, allra sist basilikan, och hyvla över lite ost och ringla över lite dressing.
Gott gott gott.
 
 
 

Kommentarer

  • Erica säger:

    Låter sjukt gott!

    Svar: Det var asgott! Testa!
    flyingkite.blogg.se

    2012-11-17 | 18:18:10
    Bloggadress: http://ericalirsjo.blogspot.com
  • Mamma säger:

    Det var verkligen gott, gott, gott och ännu lite godare.
    Tack för några underbara dagar tillsammans. Uppskattade verkligen att du kom, det blir ju inte så ofta vi ses. Har handlat lite nu och ska försöka göra om din rätt.

    Puss och kram mamsen

    Svar: Hoppas det blev bra! Och tack själv snälla :) Puss!
    flyingkite.blogg.se

    2012-11-28 | 12:38:40

Kommentera inlägget här: