flying kite

Det jag är mest konsekvent i, är att jag sällan är konsekvent.

Wierdos visst finns dom.

Kategori: Och så går en dag och kommer aldrig åter

Jag har haft svårt att sätta fingret på vad det är som gör att jag har så svårt för Lund.
Det är såklart en massa småfaktorer som spelar in, men en sak som har slagit mig är att det inte finns några orginal. Inga wierdos. Alla är liksom likadana, ingen extrem åt nått håll.
Nybro är fullt av orginal (det är inte för intet vi har haft med tre stycken Nybroiter i 100 höjdare, vilket är ganska bra kämpat för en så liten kommun.), och jag saknar dem! Jag älskar orginal!
 
Men på senare tid har det gått upp för mig att de faktiskt finns här med.
För ett tag sen kom det fram en helt okänd tant till mig på stan, och konversationen löd:
Tant: Titta på henne därborta, hon är svart.
Jag (något förvirrad): Jaha..?
Tant: Ja men det är ju inte fint.
Jag: Jaså, tycker du inte det?
Tant (lägger handen på min arm): Näää, du är mycket vackrare, naturlig och vacker!
Jag (känner av smickret men blir samtidigt förbannad): Eh jaha...tack?
Därefter går jag. Sen börjar jag fundera på hur jag skulle och borde snäst av rasistkomplimangen. Jag har fortfarande inte kommit på något bra, snäsigt och kaxigt svar. Svårt att hugga mot en "komplimang".
 
Och idag hände det en annan sak när jag var på stan och skulle gå hem. Också denna gången var det en okänd äldre dam som kom fram till mig. Hon ville förklara farorna med starkt motljus för mig och berättade även att själv såg hon knappt något alls när solen sken starkt, i synnerhet inte på vänster öga, och att hon försökte undvika att gå ute vid sjusnåret då solen sken lågt och starkt. Hon avslutade med att säga att jag skulle vara rädd om mig i trafiken.
Det var ju snällt.
Och konstigt.
 
Jag har kommit på varför jag inte har tänkt på dessa wierdos innan. De är förklädda! Hemma så är det relativt uppenbart vilka de är, they look the part, så att säga. Inte så att de har kallingarna utanpå byxorna eller så, men man ser ändå att hissen kanske inte har gått ända upp. Här är de välklädda äldre damer som ser ut som vilken mormor eller farmor som helst. De har matchande kläder, en liten väska på armen och har haft spolar i håret under natten.
Det är lurendrejeri!

Kommentarer

  • Anonym säger:

    vilka 3 var med i filip fredrik? mer än james bond?

    Svar: Boda-Kurre och han Ingvar Hägg (Okej, han var mer Kalmar, men han hängde ju stenhårt i Nybro).
    flyingkite.blogg.se

    2012-09-12 | 22:01:51
  • Klara säger:

    Icke att förglömma spottanten...

    Svar: Haha visst fan, henne hade jag glömt! Hon faller dock inte under kategorin "välklädda äldre damer med liten väska och spolar i håret"...PS. I miss you in my life!
    flyingkite.blogg.se

    2012-09-12 | 22:02:24
    Bloggadress: http://klarabella.blogg.se
  • Mamma säger:

    Allt behöver inte vara rasistiskt menat. Tanten kanske inte tyckte om svart helt enkelt...hm...och förresten så har väl alla rätt att säga sin mening. Jag tycker om svart men tycker att vi är alldeles för mesiga i Sverige för att uttrycka vad vi egentligen känner om all invandring. Jag vet vad du står i den frågan, men allt kanske inte är av godo.

    Svar: Man har rätt att säga sin mening, men att gå fram till en främling på stan och uttrycka den tycker jag är ganska dumt. Dessutom vet jag inte om jag kan hålla med om vad du säger om Sveriges mesighet med tanke på SDs framfart och diverse rasistiska händelser runt om i landet. Och självklart är inte allt av godo, det har jag inte påstått, men jag ser mycket hellre ett mångkulturellt samhälle än ett utan invandring.
    flyingkite.blogg.se

    2012-09-13 | 12:07:46

Kommentera inlägget här: