flying kite

Det jag är mest konsekvent i, är att jag sällan är konsekvent.

Det nya svarta. Fast mat.

Kategori: Hey, testa det här!

 
Detta är himla smart, gott och nyttigt.
Rotfrukter i ugn.
Funkar jättebra att ha istället för bara vanliga potatis till tex kotletter, schnitzel eller kyckling. Eller ja, typ allt kött egentligen. Tveksam till hur det funkar till fisk kanske.
Jag brukar använda (till två pers)
2 morötter
2 palsternackor
7 potatisar (typ, beroende på storlek)
1 rödlök
2 vitlöksklyftor
Olivolja
Salt, peppar och timjan
som bas. På bilden kan ni se att jag också har använt mig av lite broccoli.
 
Sätt ugnen på 220 grader. Skala alla rotfrukter och skär den i önskvärda bitar. Skär rödlöken i båtar. Krossa vitlöken och hacka den. Blanda allt i en långpanna eller stor ugnsfast form. Strö över kryddorna och ringla över olivolja. Blanda runt med händerna. Lägg gärna på några kvistar färsk timjan (I detta fallet använde jag mig av oregano, för det var det jag hade hemma). Och så skjuts in i ugnen i sisådär 20-25 minuter.
Et Voilà - sköter sig självt och blir väldigt gott!
 
 

Kommentarer

  • Mamma säger:

    Tips: Använd ännu fler rotfrukter så behövs inte potatis :) och det går utmärkt att ha lax till. Puss

    Svar: Tack för tipset!
    flyingkite.blogg.se

    2013-02-06 | 12:36:56

Kommentera inlägget här: