flying kite

Det jag är mest konsekvent i, är att jag sällan är konsekvent.

Grattis, det blev en paj.

Kategori: Äta bör man

 
Okej, det här tar en liten stund, eller snarare förberedning, men det är gutt!
 
Pajdeg:
3 dl vetemjöl
125 g margarin
2-3 msk vatten
 
Gör såhär:
Häll mjölet i en skål. Skär margarinet i bitar och finfördela det med mjölet.
Tillsätt vattnet och arbeta snabbt ihop till en deg. 
Kavla ut och lägg i formen.
Låt den stå i kylen minst 30 min.
 
Fyllning:
400 g nötfärs
1 gul lök
1 tsk timjan
1 msk (typ) paprikapulver
2 msk mjöl
2 dl chilisås
1 msk tomatpuré
1½ dl vatten
1 msk flytande buljong (typ kött el grönsak)
2 vitlöksklyftor
körsbärstomater
riven ost
Salt och peppar
 
Gör såhär:
Sätt ugnen på 200 grader.
Skala och hacka lök och vitlök. Bryn färsen och löken. Smaksätt med kryddorna och strö över mjölet.
Späd ut med vatten, buljong, tomatpuré och chilisås.
Låt småputtra ihop sig i ca 5 minuter.
Ta under tiden ut pajdegen och dela tomaterna.
Häll i köttfärsen i pajformen och lägg på tomaterna, strö sedan över osten.
Grädda i mitten av ugnen i 30 minuter.
Dekorera med lite basilika och servera tillsammans med en grönsallad.
Jag tycker även att det var asgott med majs till.
 
Som vanligt har jag höftat lite, men det vet ni vid det här laget.
 
Lycka till å smaklig spis!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: